söndag 2 oktober 2011

Äntligen en lärportal

bild


Denna vecka skall vi som arbetar i Sigtuna kommuns skolor få en introduktion i lärportalen Info Mentor.
https://infomentor.se/swedish/production/homepage/Home/ShowArticle.aspx  Jag har anmält mig som "super user" på vår skola och det skall bli jättespännande.
Detta är något som vi på vår skola har länge har efterlyst, och jag hoppas att det blir bra.
Eftersom det blir en hel del tid framför olika datorer (på jobbet, hemma och på IKT- kursen) har jag skaffat en Dropbox. När jag sparar i dropbox så synkas detta med båda mina datorer och jag kan även logga in var som helst och hitta mina mappar på http://www.dropbox.com/ som är en molntjänst (har jag precis fått lära mig).
I fredags hade vi studiedag och vi träffades ämnesvis för att skriva lokala pedagogiska planeringar. Av någon anledning :)  kom vi in på ämnet: Hur kan vi använda datorerna i vår undervisning? Vi tittade på ett antal Hkk bloggar och hittade flera riktigt bra bla. Maria Hagblads blogg : http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/
Vad roligt med en Hkk blogg, det vill jag också ha!

1 kommentar:

  1. Snyggt jobbat Åsa!
    Jag använder också dropbox, vilket hittills har fungerat mycket bra.
    Jag ser framför mig att Hkk kan använda blogg väldigt mycket. Eleverna kan dokumentera sina måltider som de gör i skolan, men även hemma. Kan dokumentera läxor som att laga en måltid hemma. De kan skriva recept.
    Snyggt du har fått till det på din blogg.
    /Catarina

    SvaraRadera