För ganska exakt tre år sedan fick vi på Ekillaskolan besked om att just vår skola skulle ingå i ett projekt i Sigtuna kommun som kallades 1-1, dvs en dator-en elev. Vi den tidpunkten hade vår skola inte så bra rykte. Skolan hade brunnit, många lärare hade slutat och elever flyttade till friskolor. Ja, vad bra att politikerna vill satsa på Ekilla, var det många som tänkte. Men datorer....? Vi behöver fler pedagoger i klassrummet, inte datorer,smartboards och annan teknik som vi ändå inte vet hur vi ska använda. Men många lärare var också väldigt positiva till projektet.
Min frågeställning är nu:
Vad har införandet av datorerna medfört?
Hur har det påverkat undervisningen?
Vilka fördelar/nackdelar tycker elever och lärare följer med en sådan här satsning?
Jag har ännu inte bestämt mig för färg och form, men jag skulle gärna vilja ha med någon liten tecknad figur som återkommer på flera sidor. Jag satt och roade mig med Incscape som är ett vansinnigt roligt program!
Öva, öva..
Hej Åsa!
SvaraRaderaVilken söt liten figur du har ritat! Intressanta frågeställningar tycker jag. Tänker att vi på vår skola också funderar över samma frågor, efter ett år.Tänker du svara på samtliga frågeställningar eller välja ut en?
Hej! Det är em mycket bra ide att utvärdera 1-1-satsningen. Eftersom rapporten bör läsas även av dem som beslutat om satsningen (politikerna) kan man kanske jämföra med vilka mål och visioner de hade inför projektet. Syns i eftermiddag!
SvaraRaderaEn bra idé att undersöka vad en sådan satsning egentligen leder fram till. Det gäller för dig att fundera över vilen aspekt av "leder fram till" som du vill sätta under luppen. Trivsel, motivaton, kunskapsutveckling, eler ...?
SvaraRadera/ FC