söndag 25 mars 2012

Unga och nätet

Vilken roll skall vi vuxna spela i de ungas liv på nätet och hur mycket skall vi lägga oss i?
 Jag tittade på en föreläsning av Jonny Lindkvist och fick lära mig en ny förkortning: "pos" som tydligen betyder "parent over shoulder." Måste genast gå upp till mina två tonåringar och "pos"  litegrann :)
 Att barn och ungdomar idag har en enastående  förmåga att göra många saker samtidigt är ju inget nytt. Detta kallas tydligen för "frassing ". Är det bra eller dåligt att ha många saker på gång samtidigt?  Mobil, FB, msn,  spotify, läxor, hur fixar dom det?  Blir dom inte splittrade av att ständigt vara uppkopplade? Och hur mycket av det jag säger på lektionstid går faktiskt in på riktigt när jag måste konkurrera med Facebook?
Förra läsåret hade vi två temadagar som handlade om "unga och nätet"  Vi  arbetade bland annat  Johnny Lindkvist och Ewa Thorslunds material "Ungas integritet på nätet". Väldigt bra dagar med många intressanta diskussioner. Detta är något som skolorna  borde arbeta med kontinuerligt.
Bland annat visade vi detta klipp.

2 kommentarer:

  1. Vilket läskigt klipp. Tyvärr så är det ju en verklighet för många av våra barn. Otroligt viktigt att föra diskussioner om tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Usch vad obehagligt, men den ska jag genast visa för min egen dotter som sitter mer och mer framför datorn...

    SvaraRadera