torsdag 24 november 2011

Film i klassrummet

Bild hittar du här













Vilka roliga dagar med filmvisning förra veckan. Bara popcorn som saknades... Nu förstår jag varför Måns och Lars inte visade någon exempelfilm. Tänk att det kan bli så stor variation av innehållet med samma uppgift. Flera av filmerna var väldigt personliga och fina. Det var modigt tycker jag!

Bra med feedback från alla och tips på förbättringsmöjligheter.
Jag kan tänka mig att det går att använda film och bildberättelser på många sätt i mitt ämne.
Med tanke på alla matlagningsprogram som sänds i tv skulle eleverna kunna få göra ett eget inslag där de lagar något och  filmar. Eller varför inte instruktionsfilmer med olika matlagningsmetoder.
Med niorna arbetar vi en stor del av terminen med konsumenträtt. Här skulle eleverna kunna iscensätta olika case tex reklamera en trasig vara, och vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument.
När det gäller bedömning tycker jag att jag lärde mig mycket från alla filmdiskussioner. Att det är viktigt att titta fakta och relevans och att det finns en röd tråd i berättelsen. Att kopplingen bild ljud och text fungerar väl tillsammans mm.
 Jag tror att det är bra att involvera eleverna och att prata film. Dock behöver man nog vara extra tydlig med vad man får/ intefår säga. På högstadeiet kan det vara en ganska tuff jargong i vissa klasser. Man vill ju att alla skall utvecklas och växa med uppgiften..

1 kommentar:

  1. Liselott skriver:

    Kul idé med att göra matlagningsprogram och att göra egan "Plus"-program.

    SvaraRadera