lördag 24 september 2011

IKT i min vardag

bild



Jag är Hkk lärare och arbetar på en 1-1 skola i Sigtuna kommun. För ca två år sedan fick vi veta att alla elever på vår skola successivt skulle förses med varsin dator. Klassrummen utrustades med projektorer och högtalare. Spännande tänkte vi, men hur skall vi använda dem? Med viss handledning och utbildning från kommunens duktiga IT- pedagoger började vi  sakta att pröva oss fram. Skolledningen uppmanade oss att samla PIM- stjärnor, men det som fattades var tiden. Det var då jag kom på ideén med lärarlyftets IKT kurs, och där är jag nu.

 Jag har funderat mycket på hur jag kan jag använda IKT i min undervisning. Ska  jag föreslå lite digital matlagning till nästa lektion? Jag tror inte att det blir särskilt uppskattat. Nej, i det praktiska arbetet är ju råvarorna de viktigaste ingredienserna. Att få använda alla sinnen ger helheten. Men gärna IKT som komplement och i samarbete med andra ämnen och andra lärare. Jag tänker att det finns stora möjligheter att använda IKT i ämnesområden som t.ex. näringslära, hållbar utveckling, konsumentekonomi och matkulturer. Kan man kanske dokumentera sitt arbete med film och bild för att senare använda vid utvärdering och reflektion?

Jag tror att IKT är rätt verktyg för att öka elevernas  motivation och lust att lära. Utmaningen blir att använda IKT på ett smart sätt för att göra undervisningen intressant  och därmed skapa bra inlärning. Tekniken används ofta flitigt av eleverna i deras vardag, så varför inte använda den i skolan?  

Men IKT fältet är ju enormt stort, och jag blir en aning stressad när jag klickar mig fram från den ena bloggen till det andra; Qwiki, Weebly, Wix, Google browser. Var börjar jag och hur håller jag mig uppdaterad?


1 kommentar:

  1. Oj så snyggt! Lagom textmängd och stor text vilket lockar till läsning och så kan man läsa mer, om man vill. Hur gör man sånt? Ursnygg layout vilket skapar intresse direkt. T o m ett bildspel. Du måste ha tjuvbloggat! Ha ha ha. Teach me! Hörde av en kollega att vit text mot svart bakgrund blir svårtillgängligt i längden enligt någon forskning. Det förstår jag inte riktigt. I alla fall, grattis till en grymt snygg blogg!

    SvaraRadera